Po bardzo długiej przerwie wracam do mojej serii koncertów barokowych. Prezentowane będą utwory kompozytorów mało znanych ale wartych wysłuchania. Życzę Państwu miłych wrażeń muzycznych.
slepa manka
Ślepa Mańka - Czasami udajac slepa, mozna dokladniej obserwowac otoczenie.
Concerti Barocchi-F.M.Veracini -Overtures
Po bardzo długiej przerwie postanowiłam wrócic do mojej drugiej serii poświęconej muzyce baroku, Concerti Barocchi. Chciałabym zaprezentować kompozytora nieznanego szerzej w Polsce, po śmierci zapomnianego, ale niedawno odkrytego na nowo, który przeżywa swój wielki renesans, podobie jak dziesiątki innych kompozytorów epoki baroku.
Prezentuje kompozytora woskiego, Franceco Maria Veraciniego i jego uwertury. Na początek jak zawsze jego życiorys za wikipedią:
Francesco Maria Veracini (ur. 1 lutego 1690 we Florencji, zm. 31 października 1768 tamże) – włoski skrzypek i kompozytor. Był jednym z czołowych skrzypków początku XVIII wieku we Włoszech, znanym w całej Europie jako wykonawca i kompozytor. Jako wirtuoz rywalizował z Giuseppe Tartinim. Chociaż był instrumentalistą, około połowy jego dzieł stanowią kompozycje wokalne. Jako kompozytor operowy był przez pewien czas znaczącym rywalem Georga Friedricha Händla w Londynie.
Francesco Maria Veracini urodził się w znanej rodzinie włoskich muzyków i artystów. Jego pierwszym jego nauczycielem był wuj, Antonio Veracini, a kolejnym G.M. Casini, organista w katedrze florenckiej[2]. Wkrótce dał się poznać jako utalentowany wirtuoz skrzypiec. Młodość spędził w rodzinnej Florencji. W 1711 roku osiadł w Wenecji, gdzie grał w różnych orkiestrach kościelnych. Najpierw pojawił się jako solista gościnny na nabożeństwach bożonarodzeniowych w Bazylice św. Marka, a kilka miesięcy później na mszy na cześć nowego posła Świętego Cesarstwa Rzymskiego, sprawowanej w bazylice Santa Maria Gloriosa dei Frari. W 1712 roku wybrał się na krótko do rodzinnego miasta z okazji wykonania swojego oratorium Il trionfo della innocenza patrocinata da Dan Niccolò
W 1714 roku Veracini występował w Londynie, gdzie dawał koncerty dobroczynne oraz wykonywał własne koncerty w przerwach pomiędzy aktami oper, wystawianych w Her Majesty’s Theatre. Następny rok spędził w na dworze elektora w Düsseldorfie z okazji wykonania swojego oratorium Mosè al mar' rosso[2], po czym odbywał kolejne podróże koncertowe. W 1717 roku uzyskał stanowisko nadwornego kompozytora w Dreźnie. W sierpniu 1722 roku wypadł z okna na trzecim piętrze; nie jest jasne, czy była to próba samobójcza czy nieudane morderstwo, gdyż Veracini nie był wówczas w pełni świadomy tego, co się stało. Choć przeżył, pojawiły się pogłoski o jego szaleństwie, towarzyszące mu podczas jego kolejnych podróży koncertowych; przez pewien czas koncertował we Włoszech jako skrzypek, poza tym komponował oratoria i utwory sakralne. W 1730 roku skomponował Te Deum chcąc w ten sposób uczcić pochodzącego z Florencji, nowo wybranego papieża Klemensa XII. W 1733 roku powrócił do Londynu, gdzie jako kompozytor operowy rywalizował z Händlem. W latach 30. skomponował 3 opery: Adriano i Siria (1735), La Clemenza di Tito (1737) i Partenio (1738). W 1738 roku wyjechał do Florencji, gdzie przebywał kilka lat. W tym czasie zmarli jego bliscy: wuj, żona i matka. W 1741 roku powrócił do Londynu. Dał kilka koncertów dobroczynnych. W 1744 roku skomponował swoją ostatnią operę, Rosalinda. Rok później podczas podróży przez kanał La Manche rozbił się okręt, na którym płynął. Kompozytor uszedł z życiem, ale jego manuskrypty przepadły.
Do Włoch powrócił na stałe po 1750 roku. Pracował przede wszystkim jako muzyk kościelny we Florencji, zajmując się głównie komponowaniem i prowadzeniem orkiestry, a także okresowo grając na skrzypcach w ostatnich latach życia. W tym czasie ukończył również drugi (i jedyny zachowany) traktat o muzyce, który zawiera osobliwą mieszankę uwag na temat harmonii, kontrapunktu, doradztwa zawodowego i kwestii moralnych
W 1716 roku opublikował pierwszy cykl (nieopusowany) sonat na skrzypce lub flet i basso continuo. W przeciwieństwie do późniejszych sonat z op. 1, zawierających preludia i części taneczne, zestaw ten jest bliski, jeśli chodzi o formę, sonatom Arcangela Corellego. Pisząc koncerty skrzypcowe pozostawał Veracini pod silnym wpływem Antonia Vivaldiego. Wiele koncertów skomponował specjalnie dla wykazania swojej wyjątkowej techniki. Wszystkie jego koncerty reprezentują schemat trzyczęściowy: część szybka – część wolna – część szybka. Twórczość orkiestrowa Veraciniego obejmuje cykl 6 uwertur, których czteroczęściowy schemat miał być później przyjęty w symfonii. Używając w swej technice kompozytorskiej raczej repetycji i figuracji niż sekwencji, stał się Veracini prekursorem stylu, który później przyjęli Giuseppe Tartini i Pietro Locatelli
Veracini był również kompozytorem muzyki wokalnej. Skomponował kilka świeckich kantat, kilka dzieł sakralnych (i prawdopodobnie wiele innych, które zaginęły), 8 oratoriów (muzyka do których zaginęła) i 4 opery dla teatrów w Londynie. Arie z jego oper wykazują wpływ Georga Friedricha Händla.
Zyczę Państwu miłego słuchania znakomitej muzyki baroku, mając nadzieję, iż nie będzie to czas stracony.
Najlepiej wpiisać w wyszukiwarce Yutube: Veracini Overures
OSTATNIE POSTY
więcej-
POLITYKA - POLSKA
Sprawa Banasia-w oczekiwaniu na plan C-widziane z USA
Nadzorcy magdalenkowi muszą działać szybko, by unieszkodliwić Mariana Banasia, który staje się dla nich nieobliczalny. Więc na wszelki wypadek...przygotowali pewnikiem plan C czytaj więcej
-
POLITYKA - POLSKA
Plan B-Walka z Banasiem na poziomie gangsterki-widziane z US
W rzeczywistości osławiony plan B oznacza walke gangu magdalenkowego, reprezentowanego obecnie przez PiS na poziomie gangsterskim. czytaj więcej
-
POLITYKA - POLSKA
Marian Banaś a państwo teoretyczne-widziane z USA
Dalszy ciąg sprawy Mariana Banasia pokazuje, jakim ciągle jesteśmy państwem teoretycznym po 1989 roku, według słów robiącego za intelektualsitę w PO, Bartłomieja Sienkiewicza, i nie ma żadnej woli ze strony eliciarstwa zerwania z tym stanem. czytaj więcej
MOJE POSTY
więcej- Sprawa Banasia-w oczekiwaniu na plan C-widziane z USA
- Plan B-Walka z Banasiem na poziomie gangsterki-widziane z US
- Marian Banaś a państwo teoretyczne-widziane z USA
- Co dalej z impeachmentem Trumpa?-widziane z USA
- Impeachment Trumpa, "Show must go on" - widziane z USA
- Wojna o Iran w Syrii, nowe rozdania?-widziane z USA
- Podstawowy błąd Konfederacji
- Ciąg dalszy wojny o Iran w Syrii i Jemenie-widziane z USA
- Sprawa Mariana Banasia-widziane z USA
- Co jest ważniejsze dla PiS od 300 miliardów USD?
MOJE KOMENTARZE
więcej- Wszyscy zawodowi wojskowi w PRL musieli należeć do partii, od sierżanta wzwyż. Jaruzelki wypełniał rozkazy Biura Politycznego KC KPZR z Moskwy. Sprawa Banasia-w oczekiwaniu na plan C-widziane z USA
- Chyba udajesz pan głupiego. Polacy mogli stać w kolejkach po ochłapy dniami i nocaami, Pamietam 8-dnioą i nocną kolejke po wegiel, natomiast towarzysze partyjni i bezpieka dostawała od razu... Sprawa Banasia-w oczekiwaniu na plan C-widziane z USA
- Moim zdaniem przypisuje Pan prymitywom z PiS jakieś rtozgrywki na wyższym poziomie. Jak dostaną rozkaz od magdalenkowych decydentów dogadać się z PO w sprawie usunięcia Banasia z NIK, zrobia... Sprawa Banasia-w oczekiwaniu na plan C-widziane z USA
- Decydenci magdalenkowi? Słuzby specjalne Rosji, Ukrainy, Niemiec, USA, Izraela, Francji, Wielkiej Brytanii, i może nawet Górnej Wolty. Dopóki niebędzie przeprowadzonej totalnej lustracji,... Sprawa Banasia-w oczekiwaniu na plan C-widziane z USA
- Polaków skutecznie uśpiono, fundując im konstruktywną opozycję, która to niby ich reprezentowała. Dzisiaj widzimy że prawdziwą niepodleglość nie zdobywa sie negocjacjami tylko walką. Sprawa Banasia-w oczekiwaniu na plan C-widziane z USA